16. september 1965
De besøgende på biludstillingen IAA i Frankfurt troede ikke deres egne øjne ved åbningen den 16. september 1965. På Opels messestand stod der en tosædet sportscoupé, en bil der slet ikke ville kunne passe ind i den sædvanlige mellemeuropæiske storserieverden hos Opel. Den supermoderne og overbevisende karrosserilinie, der kendetegnede denne Opel Experimental GT fulgte den linie, der var blevet slået an i 1962 med de 2 Chevrolet prototyper (Monza GT og Monza SS), “Cokeflaske-faconen”: Flad hjelm med klaplygter, fede forskærme, en slank talje og en skarpt afskåret hæk. Altså som en Coca-Cola flaske såmænd. Hvis så denne coupé havde være til salg for et astronomisk beløb i et modelprogram fra en italiensk sportsvognsfabrik – så ok da. Men på Opels stand! Og så i en evt. seriefremstilling – til de velkendte, gunstige Opel-priser?
Kun til forsøg
Opels daværende officielle talsmænd med Nelson J. Stork i spidsen svarede benægtende på de mange spørgsmål om en senere seriefremstilling med ordene: "Experimental GT'en er kun beregnet som et rent laboratorium på hjul konstrueret for at kunne teste motorer og undervogn under dynamiske forhold ved særlig høje hastigheder.”
I virkeligheden var Experimental GT'en et stykke håndarbejde, der kun fandtes i et enkelt eksemplar. Navnet signalerede dog med al tydelighed det logiske i forsøget og selve formålet med studiet. Ur-GT'en skulle mindre demonstrere en eksperimentglæde hos Opel-ingeniørene end udforske Coupé-interessen blandt de unge og det evigtunge publikum. Og den var ekstraordinær god.
Præsenteret for dette overvældende resultat besluttede Opel at lade GT'en gå i serieproduktion. Desuden havde Opels moderselskab General Motors med deres Chevrolet Corvette fået et gevaldigt imageskub og opnået gode og overbevisende salgstal, der nok var være at kigge efter.
Vision
Experimental GT blev dermed den første europæiske konceptbil, der blev sat i serieproduktion, og i årene efter fulgte mange af konkurrenterne i Opels fodspor og udviklede deres egne konceptbiler.
Teknologi
Opel var den første bilproducent til at demonstrere sine innovative evner med en konceptbil, der, fra start til slut, var udviklet i egne designfaciliteter. "Udover at have et fantastisk udseende, var Opels sportsvogn udviklet til at imponere med sofistikeret aerodynamik", forklarer Erhard Schnell, tidligere GT designer. Selv forlygterne var afskærmet for at nedsætte vindmodstanden.
Eksteriør
GT Experimentals udvendige design, der ofte bliver bekskrevet som "Cola flasken", reflekterede Corvettes design på daværende tidspunkt. En slank front og de karakteristiske klap-op lygter gav et flot indtryk. Og sammen med de svulmende former og de runde baglygter var de kendetegnende for GT Experimentals design, der blev ikonisk for sin tid.
Interiør
Kabinen var usædvanlig rummelig og funktionel. Desuden havde den et imponerende indvendigt design, hvilket var understreget af vippekontakterne på instrumentpanelet og det elegante sportsrat.
50 år efter
På Opel GT Europatræffet 2015 i Bleckede i Tyskland blev 50-året for Experimental GT'ens præsentation fejret med en særudstilling. På udstillingen var én af de 2 eneste prototypeeksemplarer udstillet, og fremgår af billederne nedenfor.
Den viste prototype var søsterbilen til dén som netop var udstillet på bildudstillingen i Frankfurt i 1965. Den startede sit liv med at være sølvfarvet, som IAA-bilen, senere rød - og derefter okkergul, som den står i dag.
Bemærk på billedet nedenfor, hvordan komponenterne på mange områder afviger ganske væsentligt fra prototypen til den endelige produktionsklare version. Men grundidéen er den samme. Mange af komponenterne, der ikke skulle specialfremstilles, var hentet på Opels lager for komponenter til øvrige modeller. Baglygterne - ja, rigtigt gættet: De er fra Opel Rekord B, der var i produktion i 1965.
Erhard Schnell - stamfaderen til Opel GT
Erhard Schnell lavede de første udkast til design af Opel GT i 1962. Modeller såsom Rekord C, Manta A, Ascona B, Kadett D, og Corsa A er også forbundet med Schnells navn. Senere var han også chefdesigner for Opel Calibra og Opel Vectra. Studiemodeller såsom Opel Genève (1965), Opel Coupe Diplomat (1969), Opel Tech 1 (1981) og den planlagte efterfølger til Opel GT, Opel GT 2, kom fra Schnells hånd. Schnell arbejdede hos Opel frem til sin pension i 1992.
Erhard Schnell, blev født i 1927. Efter uddannelse som grafisk designer på Werkkunstschule, nu Hochschule für Gestaltung i Offenbach, kom han i 1952 til Opel. I 1961 fuldendte han i Detroit hos GM sine kreative evner og blev i 1964 leder af Advanced Design Studios – en nyoprettet afdeling hos Opel.
Nedenfor er der to videoer med Erhard Schnell lavet i forbindelse med 50 året for præsentationen af Opel GT.
Denne funktion kræver at cookies er slået til. For at få vist indhold skal du slå cookies til i din browser og/eller acceptere cookies på dette website. OK
Denne funktion kræver at cookies er slået til. For at få vist indhold skal du slå cookies til i din browser og/eller acceptere cookies på dette website. OK
Europatræf 2016
Ved Europatræffet i 2015 var Erhard Schnell desværre syg og kunne ikke deltage i fejringen af Opel GT'ens 50 år. Derimod kom han forbi året efter til Europatræffet i 2016 i Bottrop-Kirchhellen, hvor klubbens formand Morten Jeppesen fik en snak med Erhard Schnell.
Historien om en legende
Den tyske TV kanal Motordialog lavede i oktober 2016 et halv times interview med Erhard Schnell. Se interviewet nedenfor med historien om legenden Opel GT.
Denne funktion kræver at cookies er slået til. For at få vist indhold skal du slå cookies til i din browser og/eller acceptere cookies på dette website. OK
Bliv medlem
Er du interesseret i at blive medlem af Opel GT Klub Danmark ?
Det koster 400,00 kr. i årligt kontingent at være medlem. Ved indmeldelse efter 1. januar betales dog kun 200 kr. for resten af året indtil 31. maj.
Følg os her: