Teknik: Temperatur-tuning
I det seneste nummer af magasinet fra Alt Opel IG, Die Zuverlässige, er der en meget interessant artikel om "Temperatur-tuning" af 1,9 liter motoren til Opel GT. Mange GT-ejere kender til problemer med for varme motorer, som langt hen ad vejen skyldes placeringen af køleren og bilens aerodynamik, der giver nogle uhensigtsmæssige turbulenser. I særdeleshed i tomgang og ved kø-kørsel, som IKKE er GT'ens livret.
Carsten Both, der sammen med Stefan Müller er typereferant for Opel GT'en i Alt Opel IG, har skrevet artiklen efter at have konsulteret Werner Wielan, der fra 1977 til 2012 var ansat i Opels motor- og kølerudviklingsafdeling. Udover at han afslører at der faktisk er to typer vandpumper til 1,9 CIH motoren - med to størrelser skovlhjul - giver han også en lang række konkrete anvisninger til hvordan man kan optimere kølingen på GT'en. Artiklen ligger på hjemmesiden under Teknisk Information, gruppe 13 Kølesystem, som du finder her og er tilgængeligt for klubbens medlemmer efter log in
Ved samme lejlighed vil vi slå et slag for magasinet Die Zuverlässige i almindelighed, som er et fremragende magasin med mange tekniske og historiske artikler om alle Opel bilerne og herunder naturligvis også Opel GT. Du kan finde adgangen til Die Zuverlässige her.
Med venlig hilsen
Morten Jeppesen
Formand
Bliv medlem
Er du interesseret i at blive medlem af Opel GT Klub Danmark ?
Det koster 400,00 kr. i årligt kontingent at være medlem. Ved indmeldelse efter 1. januar betales dog kun 200 kr. for resten af året indtil 31. maj.
Følg os her: