Information om MHS arbejde for veteranbilsejerne
Dette er et sammenskriv af oplysninger omkring registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven mv. der er relevante for os veteranejeren
I tidligere GT nyt samt nyhedsbreve er jeg – og MHS – tidligere kommet med oplysninger omkring sagerne.
Alt har sit udspring i at vores Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har den 4. december 2020 indgået en politisk aftale om grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen indeholder en række ændringer af bilafgifterne. Skatteministeren har den 18. december 2020 fremsat et lovforslag, som skal gennemføre dele af aftalen (L 129).
Motorstyrelsen har den 18. december 2020 offentliggjort et nyhedsbrev med en oversigt over de vigtigste initiativer hvad angår bilafgifterne, ligesom nyhedsbrevet beskriver de foreslåede overgangsordninger. ( log ind på linket og se fortolkninger mv. på https://skat.dk/data.aspx?oid=2298939)
Motorstyrelsen har modtaget flere spørgsmål til L 129, og dette nyhedsbrev er baseret på disse spørgsmål. Det understreges, at lovforslaget endnu ikke er vedtaget af Folketinget, og at der derfor kan ske ændringer inden vedtagelsen. Svarene i spørgsmål/svar-kataloget baserer sig på det fremsatte lovforslag samt de ændringsforslag, som på tidspunktet for udgivelsen af spørgsmål/svar-kataloget fremgår af Folketingets hjemmeside.
I spørgsmål/svar-kataloget anvendes betegnelsen "nye regler" om de regler, som følger af lovforslag L 129, og som forventes vedtaget midt/sidst i februar 2021. Betegnelsen "gældende regler" anvendes om de hidtil gældende regler, der finder anvendelse indtil L 129 er trådt i kraft, hvilket forventeligt sker den 1. juni 2021.
Efter 1. behandlingen på tinge fik MHS (Motor Historisk Samråd, hvor jeg sidder med i bestyrelsen) – lejlighed for at nærstudere lovene nærmere da der er ”kommet mere kød” på.
Forinden 1. behandlingen havde vi i vores høringsmulighed skriftligt givet udtryk for de problemstillinger vi så i lovkomplekset (118 sider så vidt jeg kan huske!).
Det positive først – det er overordentlig glædeligt, at Regeringen og aftalekredsen med det fremsatte lovforslag ønsker en forenkling af veteranbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4.
Vi ser dog med undren på at veterankøretøjer, desværre flere steder i dette lovforslag, sidestilles med almindelige hverdagskøretøjer.
Veterankøretøjer er i vores optik ikke transportmidler. De tilgodeses i lovgivningen almindeligvis ud fra brugsværdien. Denne brugsværdi er fastsat med baggrund i de gennemsnitlige årlige kørte kilometer i forhold til et dagligt transportmiddel.
Vi håber (fortsat) , at der vil kunne findes en forståelse for at denne rullende kulturarv er en del af vores fælles kulturhistorie, der vedligeholdes af frivillige kræfter og uden offentlige tilskud. Tænk engang hvis vi fik det i stil med museer, Den kongelige ballet og andre kulturinstitutioner og formidlere!!!!
Lovforslaget giver derfor anledning til en række supplerende bemærkninger, som er indsendt i korrekt embedsmandsjargon og som i får et kort rids af her i følgende:
Veteranbestemmelsen
Bestemmelsen blev oprindelig indført for at sikre, at registreringsafgiften står i rimeligt forhold til veterankøretøjernes begrænsede brugsværdi og ikke kommer til at udgøre en hindring for importen. Sidenhen er der opstået væsentlig usikkerhed om rækkevidden af det skønsmæssige kriterie om, at køretøjet skal ”fremstå som ved første registrering”. Usikkerheden beror dels på, at bestemmelsen ikke er blevet administreret ensartet gennem dens 30- årige historie. Hertil kommer, at myndighedernes dokumentation for afgiftshistorikken i ældre sager er yderst mangelfuld. Der ses i nuværende praksis et snævert fokus på fabriksoriginalitet, som ikke tager højde for, at disse køretøjer har mere end en menneskealders historie med skiftende ejeres brug, vedligehold og tilpasninger bag sig - eller at tilgangen til originalreservedele kan være knap afhængig af alder og fabrikat.
Originalitetskravet:
Et køretøjs kulturhistoriske værdi beror på væsentligt mere end blot, hvordan det så ud, da det rullede af samlebåndet. Et krav om fabriksoriginalitet kan således være ødelæggende for et velbevaret køretøj, som netop udmærker sig ved sine tidstypiske tilpasninger. Hertil kommer, at tilgangen til originalreservedele til de stadig ældre køretøjer kan være yderst knap. Det kan således være nødvendigt at tilpasse dele fra andre køretøjer for at kunne holde det kørende. Derfor er det glædeligt at få fastslået, at originalitet ikke er afgørende for køretøjets veteranstatus. (juhu)
Afgiftsmæssig identitet
Med den foreslåede afskaffelse af kravet om, at veterankøretøjer skal fremstå som ved første registrering, aktualiseres spørgsmålet om, hvornår et indregistreret veterankøretøj mister sin afgiftsmæssige identitet. Motorhistorisk Samråd er bekendt med, at Skatteankestyrelsen i en aktuel sag vurderer, at SKAT’s juridiske vejledning på dette punkt er i strid med registreringsafgiftsloven for så vidt angår betydningen af gradvise modifikationer over tid.
Motorhistorisk Samråd har tidligere påpeget det retssikkerhedsmæssigt problematiske i at de afgiftsmæssige- og de tekniske regler for (veteran-) køretøjer i flere tilfælde ikke harmonerer, samt at vurderingen af afgiftsmæssige spørgsmål er forbundet med en høj grad af administrativt skøn uden klare retningslinjer herfor – med deraf følgende usikkerhed for både borgere og myndigheder.
Forenklingen af registreringsafgiftslovens veteranbestemmelse er et vigtigt skridt mod en løsning af disse regelkonflikter. (JUHU)
Tilbage står dog de praktisk vigtige spørgsmål:
- Hvornår et indregistreret veterankøretøj herefter mister sin afgiftsmæssige identitet og dermed skal afgiftsberigtiges på ny.
- Hvilken model der skal tages udgangspunkt i ved afgiftsfastsættelsen for et ombygget veterankøretøj, som enten har tabt sin hidtidige afgiftsmæssige identitet eller skal indregistreres for første gang efter importen.
Derfor har vi opfordret til, at der iværksættes et afklaringsarbejde for at tydeliggøre retstilstanden. For at den foreslåede forenkling af veteranbestemmelsen også skal få den ønskede effekt i praksis, bør spørgsmålet om (veteran-)afgiftsmæssigt identitetstab afgøres ud fra klare og objektive kriterier under hensyntagen til, hvilke oplysninger der registreres, i- og fremgår af det Digitale Motorregister (DMR).
Der fremhæves i lovforslaget, at tab af afgiftsmæssig identitet kan ske hvis motoreffekten øges med mere end 20%.
Det er uhyre vigtigt, at også andre betingelser for et identitetstab fremgår klart og konkret, samt at forudsætningerne for identitetstab forbliver ”væsentlige konstruktive ændringer” ved køretøjet.
I den forbindelse kan der med fordel tages direkte udgangspunkt i kriterierne anført i afsnit K.01 og K.02 i Bilag 1 til bekendtgørelse nr. 483 af 26. april 2019, så der er naturligt sammenhæng mellem den lovgivning, køretøjerne er underlagt på tværs af myndighedsområder. Så er skat og motorstyrelse fri for at være ude af sync!!!!
Da tabet af afgiftsmæssig identitet kan indebærer, at der skal svares fuld afgift af køretøjet, er det vigtig at fastholde, at kun væsentlige konstruktive ændringer bør udløse identitetstab, mens kosmetiske ændringer såsom lakering, karosseristyling letmetal-fælge, sænkningsfjedre, glasfiberskærme/paneler og styret til motorcykler falder klart under bagatelgrænsen.
Registreringsafgift
Siden lanceringen af den politiske Aftale om grøn omlægning af vejtransporten har der været en omfattende debat om de afgiftsmæssige konsekvenser for veterankøretøjsejere.
Det er generelt positivt med den foreslåede registreringsafgiftsstruktur for veterankøretøjer, hvorved det hidtidige brændstoftillæg bortfalder, og køretøjerne friholdes for det foreslåede CO2-tillæg.
Med det foreslåede ekstra skalaknæk vil registreringsafgiften for mange veterankøretøjers vedkommende blive lavere end efter de nugældende regler i kraft af køretøjernes nypris.
Det skal dog påpeges, at den foreslåede forhøjelse af afgiftsloftet for veterankøretøjer (afgiften beregnet på grundlag af 75 pct. af køretøjets nypris) vil kunne udgøre en uoverstigelig barriere for import af nyere køretøjer, i takt med at disse opnår veteranstatus. Som følge af den generelle prisudvikling i samfundet, steg også priserne på biler og motorcykler markant i løbet at 1970’erne. (Nogle af os kan huske det!!!)
For visse nyere veterankøretøjer bliver afgiftsloftet dermed i praksis en illusion, og vil kunne udelukke import af disse bevaringsværdige køretøjer. Det vil kunne få den konsekvens at færre vil få interesse i at medvirke til det kulturhistoriske arbejde, og at de virksomheder der finder deres omsætning, og har deres arbejdspladser, i det her felt, vil få svært ved at overleve.
Derfor har vi ordret til, at der arbejdes videre med en løsning som sikrer, at der også for nyere og kommende veterankøretøjer vil være et rimeligt forhold mellem registreringsafgiften og køretøjets faktiske anvendelse.
Eksportgodtgørelse
Forhøjelsen af afgiftsloftet rejser også et principielt spørgsmål af EU-retlig karakter.
I modsætning til andre køretøjer er det ikke muligt at få refunderet registreringsafgiften for veterankøretøjer ved salg til udlandet. Efter omstændighederne kan registreringsafgiften af et veterankøretøj andrage et ikke uvæsentligt beløb. Da den danske registreringsafgift ikke påvirker køretøjets internationale markedsværdi, vil den manglende adgang til refusion udgøre en traktatstridig hindring for den fri samhandel med veterankøretøjer inden for EU. Problemstillingen forstærkes af den foreslåede forøgelse af loftet for registreringsafgiften, hvorved der kan blive tale om ganske betragtelige beløb. MHS har i flere tidligere høringssvar gjort opmærksom på netop denne uheldige konstruktion i lovgivningen.
Da myndighedernes oplysninger om afgiftshistorikken for mange ældre indregistrerede køretøjers vedkommende er mangelfuld og i flere tilfælde(desværre) er ikke-eksisterende, kan det efter omstændighederne være vanskeligt at beregne eksportgodtgørelsen for et veterankøretøj. Derfor skal der ses på, hvordan en model for eksportgodtgørelse mest hensigtsmæssigt kan udformes.
Vægtafgift
Veterankøretøjer betaler i dag en særligt lav vægtafgift på 25 pct. Satsen blev oprindeligt fastsat ud fra veterankøretøjernes begrænsede brugsværdi, baseret på det gennemsnitlige årlige antal kørte kilometer i forhold til et almindeligt transportmiddel. Det bemærkes i den forbindelse, at omfattende nationale og internationale undersøgelser senere har påvist, at veterankøretøjer faktisk kører langt mindre end først antaget: Den reelle brugsværdi af et veterankøretøj, er nærmere 8-10 pct. af et almindeligt transportmiddel.
Udviklingen på afgiftsområdet har dog i praksis udhulet den tilsigtede begunstigelse af veterankøretøjerne, idet man i dag betaler nogenlunde det samme i vægtafgift af en veteranbil, som de løbende ejerafgifter på en nyere bil.
For at tilskynde borgerne til at vælge mere miljøvenlige transportmidler indebærer lovforslaget en generel forøgelse af vægtafgiften. Den foreslåede forøgelse af vægtafgiften vil dermed indebære en yderligere skævvridning i forhold til veterankøretøjernes begrænsede brugsværdi. Hertil kommer, at brændstoføkonomien i praksis ingen betydning har ved valget af et veterankøretøj, da der i sagens natur ikke er tale om transportmidler til almindelig befordring.
Hvis vægtafgiftsreglerne skal have virkning efter intentionen og afspejle den faktiske brugsværdi, bør vægtafgiften for veterankøretøjer rettelig reduceres til 10 pct. På den baggrund skal det på kraftigste opfordres til, at veterankøretøjer i det mindste friholdes for den foreslåede stigning i vægtafgiften. En sådan ændring af lovforslaget, vil være i tråd med den oprindelige intention, og understøtte bevarelsen af disse kulturværdier.
Genopbygning uden afgift
I dag er genopbygning af et veterankøretøj, efter trafikskade eller brand, muligt uden der svares ny afgift. Dette har reddet mange historiske og bevaringsværdige køretøjer
Henset til reservedelssituationen og den generelt meget højere pris for restaureringen af et historisk køretøj, vil skadede veterankøretøjer kunne ramme det loft der er for udgiften til genopbygning med den foreslåede ændring. Vi opfordrer på det kraftigste til, at reglerne om afgiftsfri genopbygning af veterankøretøjer bibeholdes i uændret form.
Så – den korte udgave er : MHS foreslår sammenfattende følgende konkrete ændringer til det fremsatte lovforslag:
• Afgiftsloftet for veterankøretøjer bibeholdes på 40 pct. som hidtil.
• Bundfradraget på 10.000 kr. bibeholdes for veteranmotorcykler.
• Undtagelsen for eksportgodtgørelse efter et køretøjs 35. år afskaffes.
• Vægtafgift for veterankøretøjer, reduceres fra 25 pct. til 10 pct. Alternativt friholdes for vægtafgiftsforhøjelserne der er fremlagt
- Afgiftsfri genopbygning efter skade, bibeholdes for veterankøretøjer
Det er sikkert at MHS vil vedblive med at få vores ”venner” til at medvirke til at arbejde i vores retning. Det er et langt sejt træk, men det er det der skal til. Der er sejre, men der er også noget at arbejde videre med som det fremgår af ovenstående.
Jeg vil vende tilbage når og hvis der sker noget i forhold til 2 og 3. behandlingen af forslagene – og så lige det der ligger imellem!
BREAKING NEWS lige før deadline:
I dialogen med nogle af de politiske venner er det lykkes at få Christian Pihl Lorentsen (Venstre)at stille Skatteudvalget og Morten Bødskov ( S)(skatteministeren) 3 spørgsmål:
1. Mener ministeren, at en vægtafgift på veteranbiler på 25 pct. har en adfærdsregulerende effekt, så ejeren af en veteranbil i stedet anskaffer sig en elbil? Hvis ikke, hvorfor er afgiften sat så højt?
2. Hvor stort provenu får staten årligt fra vægtafgift på veteranbiler?
3. Hvad er baggrunden for den gældende forskelsbehandling i forbindelse med eksport af biler, hvor lige netop veteranbilejere ikke kan få refunderet registreringsafgiften? Mener ministeren, at denne forskelsbehandling er rimelig?
Bliv medlem
Er du interesseret i at blive medlem af Opel GT Klub Danmark ?
Det koster 400,00 kr. i årligt kontingent at være medlem. Ved indmeldelse efter 1. januar betales dog kun 200 kr. for resten af året indtil 31. maj.
Følg os her: