Ikonet blev genfødt
I 2007 kom den "nye" Opel GT til verdenen. En genfødsel, der holdt liv i GT drømmen.
34 år skulle der gå inden at Opel igen havde en GT i produktion. Forsøget med GT2 i 1975 nåede aldrig i produktion. Imellemtiden havde Opel forsøgt sig med den Lotus-baserede Opel Speedster fra 2000 til 2005, der dog ikke nåede den større succes med kun ca. 8.000 producerede enheder. Bortset fra Opel Speedster havde Opel ikke haft en 2 personers sportsvogn siden Opel GT i 1973.
Opel havde i februar 2006 udsendt en pressemeddelelse om, at der var en ny Opel GT på vej i 2007. Den "nye" Opel GT var et GM samarbejde med Pontiac og Saturn, da den blev bygget på samme fabrik i Wilmington, Delaware, USA, hvor søstermodellerne Pontiac Solstice og Saturn Sky, der havde samme platform, også blev bygget. Pontiac Solstice havde dog et lidt anderledes design, mens Saturn Sky var helt identisk med Opel GT, bortset fra andre emblemer og nogle få andre mindre forskelle.
Den nye Opel GT var udstyret med Opels egen 4-cylindrede 2-liters Ecotec turbomotor, der ydede 264 HK. Nok til at få den op på 100 km/t på 5,7 sekunder - eller fortsætte til de 230 km/t.
Vind i håret
Opel GT var en 2 personers roadster med stoftag. Så nu kunne GT-kørene endelig få en produktions-GT, der gav vind i håret.
Standardudstyret inkluderede CD radio med seks højttalere og betjening fra rattet, MP3-tilslutning, elindstillelige sidespejle, elruder, højdeindstilleligt førersæde, fartpilot, aircondition, tågelygter og fjernbetjent dørlås samt bagagerum. Dertil ESP og Traction Control. Altsammen nyskabelser, som var kommet til indenfor de seneste 34 år.
Skuffende salgstal
Selvom forventningerne til den "nye" Opel GT var store, nåede den desværre aldrig de salgstal på over 100.000 enheder, som den oprindelige Opel GT præsterede. Med en startpris på ca. 640.000 kr. og langt flere konkurrenter i samme segment til lavere priser, var det svært at få gentaget den oprindelige GT's succes.
Der blev kun produceret 7.519 Opel GT fra 2007 til 2010, med kun 2 stk. i 2010, som de allersidste.
I Danmark anslås der at være imellem 15 og 20 Opel GT'er af den "nye" model.
Bliv medlem
Er du interesseret i at blive medlem af Opel GT Klub Danmark ?
Det koster 400,00 kr. i årligt kontingent at være medlem. Ved indmeldelse efter 1. januar betales dog kun 200 kr. for resten af året indtil 31. maj.
Følg os her: