Er der nogen, der ligger inde med et sæt monteringsværktøj/specialværktøj til montering af den bagerste pakdåse på krumtappen?
I “1973 Opel Service Manual’en”, side 309 eller 6A-18 omtales to stykker værktøj: En konus, som man sætter indover selve krumtappen og skubber pakdåsen indover. Derved sikrer man at den inderste læbe ikke “vælter”, men kommer helt plant ind over krumtappen. Dét værktøj hedder en “Oil Seal Protector” og har nummer J-22928. Derefter bruger man et “slagværktøj”, der hedder en “Installer” og har nummer J-22928-2.
Er der nogen der har disse sager liggende – eller har hjemmegjort lignende sager, så er jeg den potentielle låner/lejer – uden omkostninger for dig, naturligvis!
Jeg har bøvlet lidt med at få pakdåsen tæt. For at sikre at alt var tæt fik jeg min “lokale landsbymekaniker” til at skifte alle pakdåser efter jeg købte bilen, bl.a. denne, men den var efterfølgende ikke tæt.
Så gik jeg selv i gang – og det viste sig, at fjederen der sidder over den inderste læbe var hoppet af, og sad ganske nydeligt inde over krumtappen og kunne derfor ikke holde læben stram. Ved monteringen måtte jeg indrømme, at det er en bøvlet sag at få på plads, da der ikke skal ret meget til inden at den går en lille smule skævt ind – og i et af forsøgene lykkedes det også mig at få den inderste fjeder til at springe af læben. Til sidst fik jeg den på – forhåbentligt plant og MED fjederen på – og forsigtigt banket ind i gods med en træklods. Men, – den er desværre stadig utæt – og jeg har en ubehagelig fornemmelse af, at fjederen enten er hoppet af derinde eller at de flere forsøg med at få pakdåsen plant ind – har givet en microskopisk skævhed i pakdåsen, som gør at den ikke er tæt :-(
Selvom der sikkert er mange, der har haft held til at montere den uden brug af specialværktøj, har jeg været lidt rundt på nettet. Service manualen foreskriver som nævnt de to stykker værktøjer – og når man har prøvet at bøvle med det som jeg (det er “lidt” træls at skulle mokke gearkassen af og på for mange gange…) så forstår jeg godt at man har lavet dét sæt specialværktøj.
Bl.a. på opelgt.com er problemet omtalt, og netop denne pakdåse skulle være én ud af tre oftest forekommende steder til oliespild, men der er også mange gode anvisninger, se: http://www.opelgt.com/forums/6a-engine-mechanical/13091-rear-main-seal.html http://www.opelgt.com/forums/opel-tips-tricks/29039-installing-rear-main-seal-without-special-tools.html http://www.opelgt.com/forums/6a-engine-mechanical/26338-70-gt-rear-main-seal-replacement-additive.html Selvom du ikke ligger med omtalte specialværktøj – er alle gode tips velkomne!
Følg os her: